محققان دانشگاه موناش هدف درمانی بالقوه ای را برای کاهش نارسایی قلبی ناشی از دیابت کشف کردند

محققان موسسه علوم دارویی موناش(MIPS) ، با همکاری موسسه ی​​ قلب و دیابت Baker، یک هدف درمانی بالقوه را کشف کرده اند که می تواند نارسایی قلبی را در افراد دیابتی کاهش و کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد.

در یک مطالعه ی جدید، محققان دریافتند که با اصلاح تغییراتی که در پروتئین سلول های قلبی پس از ایجاد نارسایی قلبی ایجاد شده است، می توان اختلال عملکرد قلبی و ریمدلینگ آن را کاهش داد و نارسایی قلبی ناشی از دیابت را درمان کرد.

 پرفسور Rebecca Ritchie، نویسنده ی راهبر این مقاله می گوید: در حال حاضر هیچ گزینه درمانی خاصی برای مدیریت کاردیومیوپاتی دیابتی وجود ندارد، بنابراین ما از کشف یک هدف درمانی بالقوه که می تواند نارسایی قلبی را کاهش دهد و کیفیت زندگی بیماران دیابتی را بهبود بخشد، بسیار هیجان زده هستیم.

 وی افزود: در درمان بیماریهای ثانویه ناشی از دیابت، هنوز نیازهای برآورده نشده ی زیادی وجود دارد. بیماری های قلبی عروقی مسئول 27 درصد از کل مرگ و میرها در استرالیا است. اگر بتوانیم یافته های مطالعه خود را به دارویی بالقوه تبدیل کنیم، می توانیم خطر نارسایی قلبی را کاهش دهیم و همچنین می توانیم بقای افراد دیابتی را بهبود بخشیم.

 نویسنده اصلی این مقاله، دکتر Darnel Prakoso، گفت: تحقیقات ما نشان داده است که یک تغییر کلیدی در پروتئین سلولهای قلبی بیماران دیابتی، یک هدف موثر برای نارسایی قلبی ناشی از دیابت است.با استفاده از یک روش ژن درمانی برای اصلاح این تغییرات در پروتئین میوکارد از طریق دستکاری آنزیم های تنظیم کننده ی آن، ما بهبودهایی را در عملکرد و مورفولوژی قلب در مدل حیوانی پیش بالینی نارسایی قلبی ناشی از دیابت مشاهده کردیم.

 جالب توجه اینست، که دستکاری مخالف این آنزیم تنظیم کننده همچنین می تواند اثر قلبی مخربی شبیه به آنچه در پاسخ به دیابت دیده می شود، را ایجاد کند که نقش کلیدی این تغییر را در ایجاد نارسایی قلبی ناشی از دیابت نشان می دهد.

این یافته ها، نویدبخش تحول بزرگی در مورد آینده ی درمان نارسایی قلبی در این جمعیت آسیب پذیر است. در حال حاضر دیابت بیش از پنج درصد از جمعیت استرالیا را تحت تأثیر قرار داده است که با بیش از 10 درصد مرگ و میرها مرتبط است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند همچنین بیشتر در معرض خطر بیماری های مرتبط با قلب و عروق مانند کاردیومیوپاتی دیابتی، ادم ریوی و مرگ هستند.

 در تحقیقاتی که هم اکنون به رهبری پروفسور ربکا ریچی و دکتر دارنل پراکوسو در جریان است، تلاش می شود تا محرک هایی که سبب بروز نارسایی قلبی در جمعیت دیابتی می شود، کشف و راه های پیشگیری از آن شناسایی گردد. تحقیق اخیر با همکاری محققان دانشگاه ملبورن و دانشگاه اوتاگو انجام شد و بودجه ی آن توسط شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت استرالیا و دیابت استرالیا تامین گردید.

این مطالعه در مجله ی Cardiovascular Researc منتشر شده است، نسخه کامل آن را می توانید در آدرس زیر مطالعه کنید:

https://doi.org/10.1093/cvr/cvab043

منبع:

https://www.diabetes.ie/monash-university-researchers-discover-potential-therapeutic-target-to-reduce-diabetes-induced-heart-failure/